מדבקות סימון, שלטים מפורטים ומחירונים – אלו הדרכים בהן חוק הצרכנים דורש להציג מחירים
המועצה לצרכנות מקבלת תלונות רבות של צרכנים על אי וודאות בנוגע לשקיפות מחירי מוצרים – הצרכנים מתלוננים על מדבקות סימון או שילוט שאינם ברורים, אשר מביאים למצבים לא נעימים בהגעה לתשלום בקופות.
במדריך נעשה זה נעשה סדר בנושא, ונסביר על הדרכים באמצעותן נדרש מבעלי העסקים להציג מחירים לפי החוק:
הצגת מחירים בחנויות באמצעות מדבקות סימון ושילוט מתאים
עסק שמבצע מכירה מיוחדת, נדרש להבהיר אילו שירותים כלולים/ אינם כלולים במכירה, את מחיר המוצר לפני/אחרי ההנחה ואת תנאי המכירה המיוחדת, וכמו כן חשוב לציין בשילוט אם נכללים במכירה רק ברקודים מסוימים, או לדאוג לסמן את המוצרים במדבקות מיוחדות שיציגו את המחיר לפני/אחרי המבצע.
לרשות בתי העסקים מוצע בשוק מכשור מיוחד כגון מכונת מדבקות, אשר מנפיקה מדבקות עם נתוני המבצע, ואותן ניתן להדביק ישירות על המוצרים.
במקרים של שילוט או מדבקות שלא יציגו סימון ברור ויגרמו להטעיה – לפי החוק הצרכן יהיה זכאי לשלם את המחיר הנמוך יותר שהוצג לו.
הצגת מחירי מרכולים
גם בסופרמרקטים – הצגת המחירים מחויבת לכל מוצר, ובמקרים של מוצרים בתפזורת יש להציג את המחיר באמצעות שילוט ברור.
במידה ובקופה יתגלה פער בין המחיר שהוצג למחיר שנסרק, המחיר שהלקוח ישלם יהיה זה שמוצג על המוצר.
בנוסף, רשתות גדולות מחויבות גם להציג מחירים ליחידת מידה בשילוט או מדבקות סימון על המוצרים, כך שהצרכנים יוכלו לדעת את עלות המוצר למשקל או תכולה מסוימת (גרם, ק"ג, ליטר וכד'), ובכך להשוות מחירים למוצרים דומים של יצרנים אחרים.
מחירוני שירותים
בשנת 2012 הוכנסה לחוק הגנת הצרכן גם חובת הצגת מחירי שירותים – בעלי עסקים מחויבים להציג באמצעות שילוט ברור (או באמצעות מדבקות סימון על המוצרים, במידה והעסק מוכר גם מוצרים) את מחירי השירותים והמוצרים שמציע העסק, ובעלות של מטבע ישראלי בלבד.
המחיר חייב לכלול פרמטרים נלווים כגון – התקנה, מע"מ, הובלה וכד'.
הנ"ל תקף לעסקים אשר מעניקים שירות כגון מסעדות, שירותי ניקיון וכביסה, חניונים, מספרות ואף מקומות בילוי כגון קולנוע ותיאטרון.
הצגת מדבקות סימון מחירים במקומות בילוי
מקומות בילוי כגון מסעדות, פאבים, בתי קפה וגם מספרות מחויבים לפי החוק להציג או לסמן מחירים (במידה והם מוכרים מוצרים נוספים) במקום גלוי לעין ובצורה ברורה.
כמו כן, במידה ובעל העסק מעוניין לחייב על תוספות כגון דמי אבטחה או דמי שירות, עליו לציין זאת במפורש, ואין באפשרותו להוסיף את המידע הנ"ל לחשבונית בלי ליידע את הלקוח שהחשבון אינו כולל את התוספות הנ"ל.