מה ניתן לעשות במצב שבו עורך דין התרשל בתפקידו או עורך דין שלא מטפל בתיק שהתחייב לעבוד עבורו?
כאשר אתם שוכרים את שירותיו של עורך דין שמסכים לייצג אתכם משפטית, מתחילה מערכת יחסים דו כיוונית כאשר לשניכם מטרה משותפת – להגיע לפתרון משפטי מספק. הדבר האחרון שתרצו הוא מצב שבו עורך דין התרשל בתפקידו או אולי אפילו גרוע יותר עורך דין שלא מטפל בתיק בכלל. כדי שזה יקרה, כל אחד מכם אמור לנהוג באחריות ביחס לאחר. ביחסים שבין עורך דין-לקוח, התנהלות אחראית, שכרוכה לעתים בעבודה קשה, נדרשת משני הצדדים.
זכותכם לצפות לכך שעורך הדין יספק לכם ייצוג משפטי מוסמך. עם זאת, לכול מטבע יש שני צדדים. אם אתם לא מרוצים מעורך הדין שלכם, כדאי שתפרטו לעצמכם את הסיבות לכך. אם, לאחר מבט ריאלי של טענותיכם, עדיין תחשבו שיש לכם תלונה אמתית על הייצוג המשפטי שלכם, יש מספר דברים שתוכלו לעשות.
דוגמאות לטענות כלפי עורכי דין ומה אפשר לעשות כדי לטפל בהן
- הפסדתי בתיק המשפטי ועדיין נדרשתי לשלם לעורך הדין, כולל את העלויות וההוצאות השונות. מה אפשר לעשות?
קודם כל מומלץ לדבר עם עורך הדין. לא תאמינו אבל חוסר תקשורת עשוי לגרום לבעיות רבות בין עורכי דין ולקוחות ואף להוביל אל תביעה נגד עורכי דין.
אם לדעתכם עורך הדין שלכם לא פעל בצורה תקינה, או לא עשה משהו שלדעתכם היה צריך לעשות, דברו אתו. יתכן שברגע שתבינו טוב יותר את הנסיבות, תהיו שבעי רצון מתפקודו של עורך הדין.
- ניסיתי לדון עם עורך הדין בטענות שלי, אבל הוא לא מוכן לדבר על זה. האם יש אלטרנטיבה אחרת?
כן. אם עורך הדין לא מוכן להתייחס לתלונות שלכם, תוכלו לבחור בעורך דין אחר שייקח על עצמו את התיק שלכם, ולפטר את עורך הדין הנוכחי. עם זאת, פיטורי עורך הדין לא בהכרח יפטרו אתכם מתשלום בגין העבודה שכבר ביצע. חשוב לבקש מעורך הדין את המסמכים הקשורים לתיק שלכם ובמקביל, לבדוק אם לעורך הדין יש זכויות בתיק שלכם עד שתשלמו לו.
- מה עלי לעשות אם לתחושתי עורך הדין שלי פעל בצורה לא מוסרית?
כל עורך דין חייב לפעול על פי החוק ולפי תקנון כללי ההתנהלות המקצועית. כללים אלה עוסקים באופן שבו עורכי הדין צריכים לשאוף לשפר את מקצוע עריכת הדין ולשמור על החוק. לכן אין אפשרות בה עורך דין שלא מטפל בתיק פשוט יכול להתנער מאחריות. גם הוא מחוייב כלפיכם.
אם התנהלותו של עורך הדין לא תואמת את הסטנדרטים הקבועים בתקנון, ניתן להתלונן בפני ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין, וזו יכולה להטיל עליו עונשים כמו נזיפה, השעיה או שלילת רישיון.
החוק קובע עונשים לכל אדם, כולל עורכי דין, שעובר על החוק האזרחי והפלילי. עם זאת, בגלל יחסי האמון המיוחדים בין עורך דין-לקוח, עשויים עורכי דין להיענש גם על מעשים שאינם מוסריים, למרות שהם לא בהכרח בלתי חוקיים, כמו למשל, העברת מידע חסוי של לקוח לאחרים, שפוגעת באינטרסים של הלקוח.
עורך דין שלא מטפל בתיק שלכם? דוגמאות לחובות האתיות של עורכי הדין
האחריות הגבוהה ביותר של עורך הדין קשורה לחובתו כלפי הלקוח. יש כמה כללים המגדירים אחריות זו, כגון:
- יכולת – כל עורך דין חייב לשאוף לספק עבודה איכותית. זה דורש מעורך הדין כמה יכולות, כמו:
- יכולת לנתח סוגיות משפטיות
- יכולת לחקור וללמוד חוקים ומגמות משפטיות משתנות
- יכולות לייצג את הלקוח בדרך היעילה והמקצועית ביותר
- פעולה בהתאם להוראות הלקוח – עורך דין צריך לייעץ ללקוח לגבי הפעולות האפשריות שניתן לבצע בתיק ואז לפעול לפי בחירת הלקוח, גם אם הוא היה בוחר בפעולה אחרת. כל זאת, למעט מקרים שבהם הלקוח מבקש מעורך הדין לעזור לו לבצע מעשה לא חוקי כמו שקר בבית המשפט או זיוף מסמך משפטי.
- חריצות – כל עורך דין חייב לפעול בזהירות כאשר הוא מטפל בתיק של הלקוח. אם בגלל עומס בעבודה או מסיבה אחרת, עבודת עורך הדין מתעכבת והוא לא מסוגל להשקיע בתיק את הזמן והמאמץ הנדרשים, עליו לסרב מלכתחילה לקחת על עצמו את התיק.
- תקשורת – חשוב שעורך הדין יתקשר עם הלקוח ביעילות. כאשר הלקוח מבקש הסבר, עורך הדין יספק לו אותו בתוך זמן סביר. בנוסף, עורך הדין חייב להודיע ללקוח על כל שינוי בתיק שנגרם עקב הזמן והנסיבות.
- סודיות – עורך דין חייב לשמור על סודיות, כך שהלקוח יוכל לדון אתו בפרטי התיק באופן גלוי וכן, גם אם פרטים אלה נוגעים במידע מביך או מזיק.
- ניגוד עניינים – עורך דין חייב להיות נאמן ללקוח שלו. לדוגמה, הוא לא יכול לייצג שני לקוחות שנמצאים בשני צדי המתרס של הדיון המשפטי.
עורך דין שלא מטפל בתיק או עורך דין שהתרשל, הינה תופעה יחסית נדירה, מכיוון שכל עורך דין רוצה לשמור על שמו הטוב. אבל לצערנו גם מקרים כאלה יש. ובכל אופן, יש איך להתמודד עם מקרים שכאלה וטוב שכעת אתם יודעים כיצד.